Opening KANTOOR: MA - VR 08.30 - 17.30

Setra S515HD Comfort-klasse touringcar

Niet iedereen zal bij het horen van de merknaam Setra de oorsprong van deze prachtige touringcar herkennen. De naam Setra komt van het Duitse woord SElbstTRAgend (zelfdragend). Dit verwijst naar de bouw van touringcars in de jaren '50. In 1951 ontwikkelde Otto Kässbohrer de allereerste bus met een zelfdragen koetswerk, het type S8. Sinds 1995 is deze producent onderdeel van Daimler (Mercedes-Benz). Er zijn veel overeenkomsten tussen de touringcars gebouwd door Setra of Mercedes-Benz, maar de Setra touringcars lopen meestal in ontwikkeling net iets voor op de touringcars van Mercedes. Zo was nog onlangs Setra de allereerst producent welke touringcars leverde die voldoen aan de strenge milieu-eis EURO VI, voor nog schoner vervoer. Uiteraard voldoet ook de Comfort-klasse touringcar in het wagenpark van Taxi & Tour P. van de Pol BV aan deze strenge milieu-eis. Ook op het gebied van veiligheid en comfort aan boord loopt Setra voor op haar concurrenten.

Capaciteit

De Setra S515HD Comfort-klasse touringcar is uitgevoerd voor het vervoer van:

  • 39 gasten + 1 gids
    (exclusief chauffeur).

Het bagageruim van 9,9 m³ biedt ruimte voor veel bagage.

Faciliteiten

Deze luxe Comfort-klasse touringcar beschikt over de volgende faciliteiten aan boord:

  • Luxe lederen zittingen met lederen hoofdsteunen. Rugleuning achterwaarts (slaapstand) én stoel zijwaarts (naar gangpad) verstelbaar.
  • Neerklapbare armleuingen en kleine tafeltjes met bekerhouder.
  • Airconditioning, voor optimale klimaatbeheersing en luchtverversing.
  • DVD-speler via meerdere LCD-schermen.
  • Stereo geluidsinstallatie met CD-speler en externe aansluiting voor bijvoorbeeld telefoon (Spotify).
  • 220V aansluiting met meerdere stopcontacten.
  • Microfoons voor het toespreken van de gasten, inclusief draadloze microfoon.
  • Twee koelkasten voor gekoelde dranken.
  • Boordkeuken met koffiezetapparatuur, waaronder Jura-koffiemachine (versgemalen bonen) voor koffie en thee.
  • Toilet, watergespoeld zonder toevoeging van chemicaliën.
  • Donker getinte en geïsoleerde ramen.
  • Volledige luchtvering voor extra reiscomfort.
  • Extra beenruimte t.o.v. Tourist-klasse voertuigen.
  • Uitgebreide mogelijkheden voor het geven van een presentatie aan boord, bijvoorbeeld middels laptop over de aanwezige LCD-schermen.
  • Lengte: 12.295 mm
  • Breedte: 2.550 mm
  • Hoogte: 3.770 mm
  • Draaicircel: 21.256 mm
  • Stahoogte binnen: 2.100 mm

Ongeëvenaarde veiligheidsstandaard

De Setra S515HD Comfort-klasse touringcar uit het wagenpark van Taxi & Tour P. van de Pol BV overtuigt op het gebied van veiligheid met een totaalconcept van hoogwaardige actieve en passieve systemen. Veel relevante veiligheidskenmerken die in de toekomst wettelijk verplicht worden gesteld voor bussen, zijn hier nu al vanzelfsprekend. Zo worden de chauffeur en inzittenden optimaal beschermd.

Afstandsregeltempomaat (ART)

De Afstandsregeltempomaat ontlast de chauffeur door op basis van voortdurende metingen automatisch een gelijkblijvende, door de chauffeur vast te leggen afstand ten opzichte van de voorligger aan te houden. Dat verhoogt juist op provinciale wegen en snelwegen niet alleen de veiligheid, maar ook het comfort. Een radarsysteem, dat ook bij slecht weer en in het donker een uitstekende functionaliteit waarborgt, bewaakt over de hele breedte van de weg een afstand van maximaal 250 meter voor het voertuig. Wordt een variabel te definiëren veiligheidsafstand tot aan het vooroprijdende voertuigbereikt, dan remt de ART de bus zodanig af zodat deze een veiligheidszone in acht neemt. Op die manier kunnen veel kop-staartbotsingen vermeden worden. In tegenstelling tot de noodstopassistent Active Brake Assist 4 (ABA 4) initieert de ART een zachte remming van ten hoogste 20 procent van de mogelijke kracht.

Spoorassistent (SPA)

Oververmoeidheid is één van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen. De Spoorassistent, voorzien van een camera achter de voorruit, meet voortdurend de afstand aan de zijkant ten opzichte van de wegmarkering links en rechts. Als de chauffeur van de rijbaan afraakt, waarschuwt het systeem hem met een trilling in betreffende kant van de zitting. Rijdt hij bijvoorbeeld over de rechterrijbaanmarkering, dan trilt de zitting aan de rechterkant. Om te vermijden dat er bijvoorbeeld bij het verkeer in de stad telkens foutmeldingen optreden is de Spoorassistent vanaf een snelheid van 60 km/h actief. Daardoor wordt ook het probleem van wegwerkzaamheden met de vaak verwarrende lijnen omzeild, omdat reisbussen daar nauwelijksharder dan 60 km/h rijden. Als de chauffeur met opzet van rijbaan wil wisselen en de richtingaanwijzer bedient, herkent de Lane Assist dat en geeft geen waarschuwing.

Noodstopassistent (ABA 4)

De standaard Active Brake Assist 4 (ABA 4) waarschuwt de chauffeur zodra de afstand tot de voorligger of een obstakel zo klein wordt, dat een ongeval onvermijdelijk is als er niet wordt ingegrepen. Ook herkent ABA 4 voetgangers die voor de bus oversteken. Als de chauffeur niet op de waarschuwing reageert, dan voert het systeem zelfstandig een noodstop uit.

Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP)

Deze luxe touringcar is uiteraard ook uitgerust met het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP®). Dit zorgt voor een merkbare vermindering van slipgevaar. Door doelgericht afremmen van de afzonderlijke wielen wordt het uitbreken van de touringcar binnen de grenzen van het mogelijke voorkomen. Het ESP® omvat nog twee actieve veiligheidssystemen: het antiblokkeersysteem (ABS) en het tractieregelsysteem (ASR), ookwel antislip genoemd.

Duurbegrenzer (DBL)

De duurbegrenzer voorkomt bij dalingen verregaand het versnellen van de reisbus boven een bepaalde maximumsnelheid en stabiliseert op die manier het tempo. Hiervoor wordt de retarder als slijtagevrije duurrem gebruikt, hetgeen verhitting van de standaardrem voorkomt. De retarderwordt in dit geval bovendien met een snelheidscontrole gecombineerd. Voor de duurbegrenzer kan de chauffeur een vaste snelheid instellen die niet mag worden overschreden als de reisbus de berg af rijdt. Bovendien voorkomt het systeem dat de toegestane maximum snelheid van 100 km/h wordt overschreden door waarschuwingsmeldingen op het centrale display en door in te grijpen in het remproces. Afgezien van de veiligheid wordt hiermee ook het comfort tijdens het rijden in de bergen groter.

Attention Assist (AtAs)

De Attention Assist kan de eerste tekenen van vermoeidheid van de chauffeur herkennen en hem sommeren een pauze in te lassen. De kern is een sensor, die heel nauwkeurig de stuurbewegingen en stuursnelheid van de chauffeur registreert. In de eerste rijminuten legt het systeem een individueel gedragspatroon vast, dat voortdurend met het actuele stuurgedrag en de rijsituatie van dat ogenblik vergeleken wordt. Op die basis kan het systeem typische indicaties van oververmoeidheid herkennen en de chauffeur door akoestische en visuele aanwijzingen waarschuwen. De Attention Assist verhoogt de veiligheid van de chauffeuren de passagiers.

Tire Pressure Monitoring System (TPM)

Het TPMS met weergave op het combi-instrument maakt de controle van de bandenspanning aangenaam eenvoudig. Het waarschuwt de chauffeur bovendien wanneer de bandentemperatuur te hoog is. Zo helpt het systeem bandenschade te voorkomen, wat weer de veiligheid en rendabiliteit ten goede komt.

Hoge carrosseriestijfheid

Met een hoge carrosseriestijfheid conform ECE-R 66.02 is de Setra S515HD VIP touringcar optimaal voorbereid op de huidige eisen. Hiervoor zorgen onder andere doorlopende ringspanten met geoptimaliseerde stijfheid en de toepassing van hogesterktestaal.

Front Collision Guard (FCG)

Front Collision Guard (FCG) is een uniek passief veiligheidssysteem dat de chauffeur en de persoon naast hem beschermt bij een frontale botsing. Het complexe systeem bestaat uit een dwarsprofiel dat bij een ongeval een onderrijbeveiliging vormt waarmee bijvoorbeeld een personenwagen kan worden opvangen. Het frame achter dit profiel bestaat uit crashelementen die de energie van een botsing gericht afbouwen.

Bovendien is de complete chauffeursplaats inclusief stuurinrichting, pedalen en stoel op een massief frame gemonteerd dat bij een zware frontale botsing volledig naar achteren kan verschuiven. Hierdoor wordt de overlevingsruimte met meerdere centimeters wezenlijk vergroot. De werking van de Front Collision Guard is niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk bewezen door middel van meerdere chrashtests.

Led: beter zien en gezien worden.

De led-koplampen met een lange levensduur en een zeer nauwkeurig afstelbare, heldere lichtbundel verhogen de veiligheid. De lichtkleur benadert het daglicht, zodat de ogen van de chauffeur minder snel vermoeid raken.