Opening KANTOOR: MA - VR 08.30 - 17.30

Mercedes-Benz Tourismo L Royal-klasse touringcar

125 jaar lang heeft Mercedes-Benz de ontwikkeling van bussen en technologieën maatgevend beïnvloed en gestimuleerd. Van de uitvinding van de bus door Carl Benz in 1895 tot aan de introductie van de nieuwe, volledig elektrische gelede stadsbus eCitaro G in 2020. Ook het model Tourismo kan niet ontbreken aan het lijstje van bussen geproduceerd door het Duitse Daimler, bekend van onder andere Mercedes-Benz, maar ook de merken Maybach en Setra.

In 1994 rolde de allereerste Tourismo uit de fabriek, toen onder de naam ' O 350 Tourismo '. Het was de eerste touringcar met de bekende (Mercedes-)ster die een naam droeg. In het najaar van 2006 werd de opvolger van de allereerste Tourismo geïntroduceerd. Taxi & Tour P. van de Pol BV mocht in 2007 de allereerste 'nieuwe' Tourismo in Nederland in gebruik nemen. Na vele veilige, comfortabele en betrouwbare kilometers is dat voertuig inmiddels ook weer vervangen door de recentere 'broers', welke uiteraard ook voldoen aan de huidige strenge milieu-eis EURO VI.
De Mercedes-Benz Tourismo is in zijn tijd de meest gekochte reisbus van Europa. De carrière van de Tourismo is een buitengewoon succesverhaal, want Mercedes-Benz heeft zijn succesformule steeds weer voortgezet en ten behoeve van de reizigers en klanten geoptimaliseerd.

Capaciteit

De Mercedes-Benz Tourismo L Royal-klasse touringcar is uitgevoerd voor het vervoer van:

  • 45 gasten + 2 gidsen
    (exclusief chauffeur).

Het bagageruim van 12,1 m³ biedt ruimte voor veel bagage.

Faciliteiten

Deze luxe Royal-klasse touringcar beschikt over de volgende faciliteiten aan boord:

  • Luxe zittingen met lederen hoofdsteunen. Rugleuning achterwaarts (slaapstand) én stoel zijwaarts (naar gangpad) verstelbaar.
  • Neerklapbare armleuingen aan gangpadzijde en kleine tafeltjes met bekerhouder.
  • Airconditioning , voor optimale klimaatbeheersing en luchtverversing.
  • DVD-speler via meerdere LCD-schermen .
  • Stereo geluidsinstallatie met CD-speler en externe aansluiting voor bijvoorbeeld telefoon (Spotify).
  • 220V aansluiting met meerdere stopcontacten.
  • Microfoons voor het toespreken van de gasten.
  • Koelkast voor gekoelde dranken.
  • Boordkeuken met koffiezetapparatuur (filterkoffie) voor koffie en thee .
  • Toilet , watergespoeld zonder toevoeging van chemicaliën.
  • Donker getinte en geïsoleerde ramen .
  • Volledige luchtvering voor extra reiscomfort.
  • Royale stoelafstand voor extra beenruimte .
  • Uitgebreide mogelijkheden voor het geven van een presentatie aan boord, bijvoorbeeld middels laptop over de aanwezige LCD-schermen.

  • Lengte: 13.935 mm
  • Breedte: 2.550 mm
  • Hoogte: 3.680 mm
  • Draaicircel: 22.948 mm
  • Stahoogte binnen: 2.014 mm

Ongeëvenaarde veiligheidsstandaard

De Mercedes-Benz Tourismo L VIP-klasse touringcar uit het wagenpark van Taxi & Tour P. van de Pol BV overtuigt op het gebied van veiligheid met een totaalconcept van hoogwaardige actieve en passieve systemen. Veel relevante veiligheidskenmerken die in de toekomst wettelijk verplicht worden gesteld voor bussen, zijn hier nu al vanzelfsprekend. Zo worden de chauffeur en inzittenden optimaal beschermd.

Spoorassistent (SPA)

Oververmoeidheid is één van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen. De Spoorassistent, voorzien van een camera achter de voorruit, meet voortdurend de afstand aan de zijkant ten opzichte van de wegmarkering links en rechts. Als de chauffeur van de rijbaan afraakt, waarschuwt het systeem hem met een trilling in betreffende kant van de zitting. Rijdt hij bijvoorbeeld over de rechterrijbaanmarkering, dan trilt de zitting aan de rechterkant. Om te vermijden dat er bijvoorbeeld bij het verkeer in de stad telkens foutmeldingen optreden is de Spoorassistent vanaf een snelheid van 60 km/h actief. Daardoor wordt ook het probleem van wegwerkzaamheden met de vaak verwarrende lijnen omzeild, omdat reisbussen daar nauwelijksharder dan 60 km/h rijden. Als de chauffeur met opzet van rijbaan wil wisselen en de richtingaanwijzer bedient, herkent de Lane Assist dat en geeft geen waarschuwing.

Noodstopassistent (ABA 4)

De standaard Active Brake Assist 4 (ABA 4) waarschuwt de chauffeur zodra de afstand tot de voorligger of een obstakel zo klein wordt, dat een ongeval onvermijdelijk is als er niet wordt ingegrepen. Ook herkent ABA 4 voetgangers die voor de bus oversteken. Als de chauffeur niet op de waarschuwing reageert, dan voert het systeem zelfstandig een noodstop uit.

Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP)

Deze luxe touringcar is uiteraard ook uitgerust met het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP®). Dit zorgt voor een merkbare vermindering van slipgevaar. Door doelgericht afremmen van de afzonderlijke wielen wordt het uitbreken van de touringcar binnen de grenzen van het mogelijke voorkomen. Het ESP® omvat nog twee actieve veiligheidssystemen: het antiblokkeersysteem (ABS) en het tractieregelsysteem (ASR), ookwel antislip genoemd.

Duurbegrenzer (DBL)

De duurbegrenzer voorkomt bij dalingen verregaand het versnellen van de reisbus boven een bepaalde maximumsnelheid en stabiliseert op die manier het tempo. Hiervoor wordt de retarder als slijtagevrije duurrem gebruikt, hetgeen verhitting van de standaardrem voorkomt. De retarderwordt in dit geval bovendien met een snelheidscontrole gecombineerd. Voor de duurbegrenzer kan de chauffeur een vaste snelheid instellen die niet mag worden overschreden als de reisbus de berg af rijdt. Bovendien voorkomt het systeem dat de toegestane maximum snelheid van 100 km/h wordt overschreden door waarschuwingsmeldingen op het centrale display en door in te grijpen in het remproces. Afgezien van de veiligheid wordt hiermee ook het comfort tijdens het rijden in de bergen groter.